Norge har hatt økende helsekøer helt siden 1970-tallet. Til tross for at våre menneskelige og teknologiske ressurser har muliggjort effektive helsepolitiske løsninger, har ingen regjeringer så langt gjennomført substansielle endringer i vår kø-skapende helsemodell. Blir helseminister, Jan Christian Vestre, den som lanserer nok en byråkratisk «pasient-garanti» til ingen nytte?
Redaktør Anne Beth Moslet www.helsekøen.no
Vår nye helseminister, Jan Christian Vestre, er en oppfinnsom og energisk sosialdemokrat som nå naturlig nok har ønsket sterke politiske bånd og økt gjensidig samforstand med de store fagforeningene innen sitt nye arbeidsområde, helsesektoren. Sammen med både fagforeningene og de fire mektige regionale helsedirektørene, lanserte han det som kan bli en av de dyreste byråkrati-bombene innen helsesektoren på lang tid?
VESTRE´s «Ventelisteløfte» minner lite om noe annet enn en gedigen politisk «byråkrati-labyrint». Det er en i rekken av «byråkrati-varianter» av garanti-ordninger pasientene allerede har fått presentert i bøtter og spann av helseministre i hele vårt århundre uten å ha oppnådd noen form for kortere helsekøer.
VESTRE har kanskje ikke noe spesielt ønske om å offentliggjøre transparente konsekvens- eller kostnads-analyser overfor velgerne for sitt byråkratiske valgkamp-løfte. Han har foreløpig sikret seg «sugerør» inn i statskassen med statsminister Støre´s velsignelse. Målet er valgseier med rask reduksjon av helsekøene. Koste hva det koste vil. Varige løsninger eller ikke?
Det hadde nok bare rotet til VESTRE´s eget opplegg å vise velgerne hva det eksempelvis koster med lengre åpningstider på offentlige poliklinikker i forhold til å kjøpe ledig og langt rimeligere kapasitet hos private aktører. Vestre kunne også ha vurdert å konkurranseutsette eller avvikle det gammeldagse helsemonopolet. Det siste i sitt slag her til lands.
Det er forøvrig et tankekors at vår helseminister har inngått avtaler med de regionale helseforetakene om at private helseaktørers bidrag til å avhjelpe helsekøene gjennom VENTELISTELØFTET skal styres fra «konkurrentene» nemlig av offentlige sykehus som selv ikke er blitt konkurranseutsatt for å bidra til effektiv bruk av våre felles ressurser slik konkurranseloven krever.
Det kunne ha vært interessant å høre hva KONKURRANSETILSYNET mener om dette? Det er nå 24 år siden Konkurransetilsynet åpnet er egen HELSEAVDELING i Bergen under ledelse av konkurransedirektør, Knut Eggum Johansen. Han presentert den gangen store forhåpninger til denne satsingen på mere konkurranse innen norsk helsevesen sammen med daværende ekspedisjonssjef, Vidar Oma Steine.
Konkurranseloven sier helt klart – som også VESTRE må vite – at lovens formål er å fremme konkurranse for å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser. Det er videre liten tvil om at VESTRE også burde vite at de fire regionale helseforetakene har en dominerende stilling innen spesialisthelsetjenesten hvor det blant annet i § 11 heter: «En utilbørlig utnyttelse av dominerende stillingen er forbudt i forhold til Konkurranseloven. Dessuten heter det i § 10 at det er forbudt å inngå konkurransebegrensende avtaler.
Vestre vet nok av egen erfaring fra det private næringsliv at konkurranse øker produksjons- effektiviteten. Han vet vel også at han kan bedre effektiviteten i offentlige sykehus ved å endre budsjettsystemet fra utgifts- til inntektsbudsjett som i private bedrifter. Dette ville faktisk ha vært en substansiell positiv endring i vår planøkonomiske helse-kø-modell med varige og positive ringvirkninger for pasientene.
Disse system-endringene jeg her nevner, ville selvsagt være en langt mere omfattende endring for norsk helsevesen for å redusere køene enn VESTRE´s ventetidsløfte. Men på et eller annet tidspunkt, er det faktisk på tide å organisere vårt helsevesen bedre i stedet for å kaste enda flere penger etter vårt ineffektivt offentlige styringssystem som over lang tid har skapt kontinuerlige helsekøer i hele dette århundre.
I følge signaler fra den siste OECD-rapporten om norsk økonomi så vil det å bruke mere penger i offentlig sektor ikke være veien å gå. Vi må i stedet være flinkere til å bruke arbeidskraften bedre. Hva med å konkurranseutsette offentlige sykehus? Noe å tenke på for en bedriftseier som Jan Christian Vestre?
I og med at NORSK HELSEVESEN har opplevd økende helsekøer helt siden 1970-tallet uten at noen regjeringer har evnet å foreslå substansielle endringer som er muliggjort på grunn av våre helsefaglige menneskelige og teknologiske ressurser, vil jeg takke den tysk-norske forfatter, Ingrid Strümke, for hennes bok «ENDELIG GAMMEL» og bruke min erfaring som GAMMEL DAME til å publisere noe fra min tidligere artikler og publikasjoner.
«FRISTILLING AV HELSETJENESTER» utgitt på Basis forlag i 1986. Forfatter: Anne Beth Moslet.