
Arbeiderpartiets helseminister, Jan Christian Vestre, roter det til igjen. Til tross for heldigitalisering av HELFO, har HELFO tilbudt fristbrudds-pasient fra Sykehuset i Telemark HF, til behandling ved et privat sykehus i Bodø i stedet for hos en vanlig offentlig finansiert avtalespesialist i Porsgrunn som er pålagt av Vestre å rapportere sine ventelister til HELFO. En rapport fra Helse Sør-Øst i 2005 viser at det ble utførte 45% av all poliklinikk i Oslo, Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold av avtalespesialister. Man kan jo da lure på hvorfor Vestre nå ikke bruker avtalespesialister i hele landet til å ta sykehusenes fristbrudds-pasienter? Hvorfor minimerer ikke Vestre det store gapet mellom dagens 12 294 spesialister på tungrodde sykehus og antall effektive avtalespesialister i hele landet på skarve 811 i en tid hvor offentlige sykehusleger ønsker alternative jobbmuligheter? Her kan en helseminister som elsker raske grep, glede både pasienter og leger samtidig som han kan spare skattebetalernes penger. Hva nøler du etter, Vestre?
Redaktør Anne Beth Moslet www.helsekøen.no

På Legeforeningens møte om SYKEHUSENENE I GJELDSFELLA 6.10.20259 spilte helseminister, Jan Christian Vestre, nok en gang STOR KAR. Denne gangen lovet han å gå inn i en ny debatt om foretaksmodellen uten forbehold og sa høyt og tydelig at han var villig til å diskutere alle alternativer. Nå vil ettertiden vise om helsedebatten her hjemme endelig kan komme over Vestres ping-pong-spill?
På samme dag som det var stinn brakke i Legenes Hus i dette krise-møte om sykehusenes samlede gjeld (62,5 milliarder i 2024) – kan det her vise frem et annet virkelighetsbildet av Vestres helsepolitikk for åpen scene på et spesialistlegesenter i Porsgrunn. Pensjonert barnelege, Torgeir Haugen, ble henvist til Sykehuset Telemark HF for en lungeundersøkelse. Han hadde krav på spesialistvurdering innen en dato. Sykehuset kunne ikke tilby undersøkelse innen fristen. Han ble tildelt et fristbruddsnummer og kunne kontakte HELFO dersom han ønsket alternativt behandlingssted innen fristen som var satt. Helfo hadde avtale med det private firmaet ALERIS, og Bodø var eneste stedet ALERIS hadde lungespesialist. Dit kunne han reise med alle utgifter dekket fra HELFO.
Men det å reise 1 300 km for å få en lungetest syntes Torgeir Haugen var hinsides all fornuft, både for pasient og ikke minst for norske skattebetalere. Dermed fant Torgeir ut at det fantes to lungeleger på Telemark Spesialistlegesenter i Porsgrunn. De hadde bare tre ukers ventetid. Dette burde etter Torgeirs mening selvsagt også HELFO ha visst ettersom avtalespesialistene rapporterer alle sine ventetider til HELFO. Enden på denne lite løyelige VESTRE-historien ble at den pensjonerte, kneoperert barnelegen fra Midt-Telemark, Torgeir Haugen, endelig ble undersøkt i sitt eget nærmiljø av en avtalespesialist i lungemedisin, Frode Tinderholt mandag den 6. oktober.
Denne lille helsepolitiske Vestre-karusellen endte dermed – uten en flytur til Bodø – til allés beste. Men den er og blir et tankekors som viser oss hvordan styringen av norsk spesialisthelsetjeneste – til tross for digitale løsninger – er kommet fullstendig på avveie og hvordan en helseminister som Jan Christian Vestre er på ville veier i sitt forsøk på å styre norsk helsevesen.
Det virker ikke som han har satt seg inn i jobben sin? Det virker i hvert fall ikke som om han finner frem til eller lytte til de som kan veilede ham. På møte om sykehusenes gigantiske GJELDSKRISE i Legenes Hus nå mandag, var det i et hvert fall en eldre kirurg som med stort alvor prøvde å gi Vestre et kraftig varsko om at han var helt ute av kurs uten at Vestre syntes å reagere.
Vestre burde i det miste lytte til leger med erfaringer han selv ikke sitter inne med. Han kunne blant annet spørre Helfo hvorfor de to avtalespesialistene i lungemedisin, Frode Tinderholt og hans kollega Clemens Gross Maurer, som regelmessig innrapporterer sine ventelister til HELFO, ikke ble foreslått som alternativ behandlingssted for Torgeir Haugen i hans hjemkommune i stedet for å foreslå et privat sykehus i Bodø?
Det er vel kjent at Arbeiderpartiet er politisk motstander av privat helsevesen. Men på samme måte som «naken kvinne lærer å spinne» så har vi nå for alvor sett at også en «avkledd» helseminister burde sette alle kluter til for å redde eget skinn – etter valgseieren. Men resultatet ser vi nå når Vestres skremmende og surrete politikk etter hvert får presse-oppslag.Vi ser helt tydelig at Vestres helsepolitikk speiler Vestres person som en gladgutt i evig «hopp og sprett» – modus. Men det blir ingen «glad-politikk» for pasientene, men snarere et sirkus om bruk av skattebetalernes penger som ender opp på ville veier.
Dersom helseminister Vestre hadde orientert seg litt innen spesialisthelsetjenesten så hadde han visst nøyaktig hva han hadde å tilby sine pasienter – på samme måte som han vet hva han har å tilby sine egne kunder fra sin egen næringsvirksomhet. Til å betjene pasientene har Vestre et gedigent byråkrati innbefattet hele HELFO som han nå også skryter av er fulldigitalisert i det han ynder å kalle «verdens BESTE helsevesen», sier Haugen som i en årrekke vært medlem i Legeforeningen gjennom Praktiserende Spesialisters Forening som i likhet med fastlegene er selvstendig næringsdrivende og finansiert av staten. Dette betyr at pasientene bare betaler egenandel som på offentlige sykehus. Dette betyr videre at Vestre rent politisk kunne ha «rent politisk mel i posen» om han benyttet offentlig finansierte avtalespesialistene i stedet for private sykehus. Uansett ville det være på sin plass at spesialisthelsetjenesten fulgte Konkurranseloven slik meningen var da Konkurransetilsynet åpnet en egen Helse-avdeling i Bergen i 2004 noe LEGEKUSTEN også har skrevet om på helseblogg www.helsekøen.no

Det første Vestre burde åpne for, er at sykehusspesialister i Norge kan få en alternativ arbeidsmulighet til offentlige sykehus slik mange ønsker i følge Legeforeningens egen spørreundersøkelse i fjor. I følge de siste SSB-tallene (2015) jobber 12 294 i offentlige sykehus, mens det bare er 777 jobber i avtalepraksis. Med en videre liten økning med til 811 i offentlig avtalepraksis og 15 765 i offentlige sykehus, er det fortsatt mye ugjort. Det mangler dessverre også tall som viser produksjons-gapet pr lege i sykehus og avtalepraksis til tross for at flere helseministre har etterlyst dette.
Her er derfor noen tall fra rapporten fra Helse Sør-Øst i Legekunsten NR 1/2005 som viser at avtalespesialistene i Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark og Oppland utførte så mye som 45% av all poliklinikk. Avtalespesialistene utførte i alt 1,2 millioner behandlinger til en samlet pris på 1,1 milliard kroner (driftstilskudd, pasientenes egenandel og takster fra Normaltariffen). Det kom ikke frem hva som var prislappen på resten av den polikliniske behandlingen utført i offentlig sykehus samme år.
Så Vestre har en jobb å gjøre både for å kutte helsekøene for pasientene med flere effektive avtalespesialister og for sykehusspesialister som ønsker seg ut i spesialistpraksis.