
Barnelege, Torgeir Haugen, ble sjokkert da han nylig oppdaget hvordan helseminister Vestre lot HELFO sløse med venteliste-millionene ved å betale rådyrt for brudd på regjeringens ventelistegaranti. På grunn av for lang ventetid til lungeundersøkelse på lokalsykehuset og brudd på behandlingsfristen, ble Torgeir Haugens henvisning sendt videre til HELFO som hadde avtale med det private sykehuset Aleris i Bodø. Torgeir fikk virkelig hakeslepp da han skjønte hvordan helseministerens ventelistegaranti rett og slett bare kastet pengene ut av vinduet for å innfri sitt valgløfte til velgerne – koste hva det koste ville?
Redaktør Anne Beth Moslet www.helsekøen.no
- Jeg måtte bare lukke øynene da jeg skjønte hvor uvettig Arbeiderpartiets helseminister, Jan Christian Vestre, nå faktisk kaster skattepengene våre rett ut av vinduet i håp om å redusere ventetidene til behandling. Du skulle ikke tro at det var mulig for en statsråd å se skattebetalerne inn i øynene rett før et stortingsvalg for å leke «ventelisteleken» med sine velgere? Men dette «valgflesket» fra Vestre, fikk jeg selv oppleve fra hans offentlige helsekasse, HELFO, sier pensjonert barnelege Torgeir Haugen som drev sin avtalepraksis i pediatri på Notodden i nærmere 30 år med ansvaret for hele øvre Telemark. Her forteller han historien om sin opplevelse av Vestres ventelistegaranti.
- Jeg opplevde ventelistebrudd fordi sykehuset i Telemark i Skien ikke kunne tilby meg time før fristen. Det ble således fristbrudd og min sak gikk da helt automatisk videre til HELFO. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne henvende meg til HELFO om jeg ønsket et alternativt behandlingssted. Jeg ringt da til Helfo som sa de hadde avtale med Aleris i Bodø når det gjaldt lungemedisin og at jeg kunne benytte det private sykehuset, Aleris, i Bodø via HELFO. Jeg takket naturlig nok nei til å reise 1 300 km for en lungekonsultasjon selv om reiseutgifter og overnatting var inkludert i prisen fra skattebetalernes felles helsekasse, HELFO, sier Haugen og fortsetter.
Når jeg nå i etterkant også får vite at det i fjor ble registrert mere enn 100 000 fristbrudd i Vestres helsekøer og at 30 prosent fikk tilbud om en privat konsultasjon på et privat sykehus uten at dette betyr at de blir behandlet eller operert innen fristen, skjønner de fleste at hele helsesystemet vårt er i krise.
Sannheten er at ingen regjering i vårt århundre eller endog i mange år før det, har klart å avvikle eller modernisere vårt inngrodde monopol-system som fortsatt bare bygger køer, sier pensjonert barnelege, Torgeir Haugen, som selv vet hva han snakker om etter å ha drevet avtalepraksis i pediatri på Notodden i langt mere enn en mannsalder.
Hva er din anbefaling til Arbeiderpartiets helseminister? Kan han løse den gordiske kø-knuten?
Ja, selvsagt kan han det hvis han vil. Han driver jo – etter det jeg vet – sin egen private familiebedrift som går bra og som jeg antar at regjeringen ikke subsidieres med offentlige midler på samme måte som når Vestre driver offentlige sykehus med årlig statsstøtte hvor de ansatte legene nå flykter fra.
Den norske Legeforeningen slo faktisk alarm om legenes misnøye etter en medlems-undersøkelse i fjor hvor over 5 000 leger ved offentlige sykehus svarte at de ikke visste om de ville bli i sin stilling om to år. Sannheten er at det nå kommer den ene meldingen etter den andre om at leger ved offentlige sykehus sier opp jobbene sine.
Vi har nettopp fått vite at 70 leger flykter fra Haukeland Universitetssykehus i Bergen, at 42 vil forlate Stavanger sykehus og at den meget veldrevne ortopedisk avdeling ved sykehuset i Lærdal skal nedlegges. Det er også varslet at Norges beste traumeavdeling ved Ullevål sykehus skal avvikles. Dette er for lengst en del av en varslet helsekatastrofe om at hele Ullevål sykehus skal avvikles og selges til boligformål, sier en fortvilet barnelegepensjonist som mener mye kunne ha vært gjort anderledes i norsk helsevesen.
– Har du noen kloke ord å gi dagens helseminister og Arbeiderpartiet som trolig vil styre landet i fire nye år?
Ja, jeg har jo erfaring fra avtalepraksis som barnelege og kjenner til at avtalespesialister i alle somatiske fag og innen psykiatri som jobber som selvstendig næringsdrivende med offentlige refusjonsavtaler i likhet med offentlige fastleger. Det betyr at pasientene får «gratis» behandling hos alle avtalespesialister som på offentlige sykehus. Problemet er at antall avtalespesialister ikke øker. Antall driftshjemler for avtalespesialister har stort sett holdt seg stabilt siden den gangen de aller fleste avtaleløse spesialister valgte å ta imot tilbudet om driftsavtale med det offentlige for ikke å miste refusjonsretten til pasientbehandling.
Kan du forklare litt om problemene med finansieringsmodellen for avtalespesialistene?
Ja, det går i korthet ut på at avtalespesialistenes takster er basert på NORMALTARIFFEN som ble opprettet på slutten av 1880-tallet. Den gang fantes det overhodet ikke noen form for moderne operasjonsmetoder. Men i dag er den medisinske teknologiske utviklingen gått så langt at det meste av pasientbehandlingen kan behandles poliklinisk eller dagkirurgisk i moderne avtalepraksis utenfor sykehus. Problemet med sykehuskøene er således at avtalespesialistene ikke kan avlaste sykehusene i økende grad fordi mange moderne behandlings- og operasjonstaakster fortsatt mangler i Normaltariffen.
Dette betyr at antall avtalespesialister i spesialistpraksis fortsatt ikke får regningssvarende takster for de polikliniske og dagkirurgiske behandlinger som ikke har takster i Normaltariffen. Problemet er at disse takstene for avtalespesialistene fortsatt fremforhandles i årlige lønnsforhandlinger mellom Legeforeningen og Staten hvor også de regionale helseforetakene (RHF-ene) sitter ved forhandlingsbordet. Dette er ofte – og med rette – beskrevet som «Bukken og Havresekken».
Dette er med andre ord den «gordiske kø-knuten» som fortsatt begrenser eller hindrer en moderne utvikling av en mere markedsbasert og konkurranse-utsatt spesialisthelsetjeneste etter konkurranseloven som fordrer en effektiv utnyttelse av samfunnets felleskasse, sier Torgeir Haugen som håper at helseministeren og Legeforeningen kan enes om å starte en ny giv i de neste årlige forhandlinger om den helt nødvendige moderniseringen av den eldgamle Normaltariffen som for lengst burde ha åpnet for flere moderne polikliniske takster for spesialister i avtalepraksis.
Torgeir Haugen viser til slutt til at de regionale helseforetakene (RHF-ene) dessverre heller ikke har satset på flere hjemler for avtalespesialister etter at staten ved RHF-ene tok over styringen av spesialisthelsetjenenesten fra fylkene i 2001 og at økningen i antall legespesialister stort sett har skjedd på offentlige sykehus hvor resultatet har vært økte køer og nå også økt legeflukt.