
ERNA klarte ikke å kutte helsekøene fra 2013-21. Kan en ny Sylvi regjering klare det med Alvheim-modellen? Sannheten er at ingen stats- eller helseminister har klart å knekke kø-koden etter at de statlige RHF-direktør-bukkene tok over HAVRE-SEKKEN etter år 2000. Den som så klarest hvilken vei KØENE kunne KUTTES var anestesisykepleier, diakon og direktør på Notodden sykehus som ble hele folkets «helse-guru», John Alvheim. Kan hende han også kan vise veien videre med det han foreslo i samme intervjuet med meg i Legekunsten i 2004 – et år før han døde? Der foreslo han å avvikle de kø-skapende regionale helseforetakene (RHF-ene) og opprette et «SYKEHUSDIREKTORAT» for å holde departementet «et stykke unna budsjettprosessen for å kutte et ledd mellom departementet og sykehusene».
Redaktør Anne Beth Moslet www.helsekøen.no
Det er nå kjent for de fleste at helsekøene ikke lar seg fjerne ved «skippertak» ved å pøse flere milliarder for å slukke «helse-branner» hver gang etterspørselen er som hetest. Det er på tide å endre helsepolitikken ved å la vårt HELSE-MONOPOL forvandles til et mere bærekraftig markedsøkonomisk system med reell konkurranse mellom de private og de offentlige tilbyderne inkludert avtalespesialistene i trå med konkurranselovens formål og effektiv bruk av samfunnets ressurser.
Det var nettopp dette FrPs stortingsrepresentant, John Alvheim, ga oss en liten prøve på i 1999 da han som leder Stortingets Helse- og sosialkomite fikk flertall for å utvide den såkalte Normaltariffen med regningssvarende kirurgi-takster. Dette har jeg nettopp skrevet en omfattende artikkel om på min blogg www.helsekøen.no.
Nå publiserer jeg nok en gang mitt intervju med den tidligere helsepolitiske pioneren, John Alvheim, og hans visjoner om en ny bærekraftig modell for en behovs-styrt eller pasient-styrt spesialisthelsetjeneste i 2004, året før han dessverre gikk bort. Her følger intervjuet i Legekunsten NR 1 / 2004:

«Uhørt at RHF-ene setter tak for private operasjoner»
Private avtalespesialister og private sykehus har nå bidratt til å kutte helsekøene. Dette har vært en gledelig utvikling som de regionale helseforetakene (RHF-ene) nå dessverre bremser, sier Alvheim og mener det er helt uhørt at RHF-ene setter tak på den private helseproduksjonen. Utviklingen av katarakt-køene (grå stær) er etter hans mening et godt eksempel på at det ikke er de offentlige sykehus som kutter køer.
«De private avtalespesialister har nå fått merke at de regionale helseforetakene beskytter sine egne sykehus. Dette skjer ved at RHF-ene strammer inn på sine avtaler med de private ved å sette et tak på de årlige utbetalingene til private aktører.
Slike produksjonstak vil både øke helsekøene og ramme pasientenes frie valg. RHF-ene svekker dessuten samfunnsøkonomien ved å velge vekk den mest effektive og den mest tilgjengelige delen av spesialisthelsetjenesten», sier Alvheim å viser til eksempler.
«Helse Sør RHF har kuttet sine kjøp fra private sykehus fra 5 300 DRG i 2003 til 3 300 DRG i 2004. En DRG er ca 30 000 kroner (red. anm. tall fra 2004). Helse Øst RHF har også kuttet kjøp fra private avtalespesialister i forhold til i fjor. Dette viser hvor tvilsomt det er med et system hvor RHF-ene både er bestillere og produsenter av spesialisthelsetjenester, sier Alvheim som også viser hvordan de private avtalespesialister også har kuttet køene ved takster som ikke er avhengig av de regionale helseforetakene, men som kan legges inn i avtalespesialistene takster i Normaltariffen.

«Et godt eksempel er operasjon av grå-stær (katarakter). Etter at de private avtalespesialistene fikk kirurgitakster (K-takster) gjennom Normaltariffen for denne type operasjoner i 1999, er køene mere eller mindre blitt borte. Reduksjonen har ikke skjedd ved de offentlige sykehusene (se tabell). Den siste oversikten til tidligere professor ved øyeavdelingen på Haukeland sykehus, Henry Aasved, som ledet et utvalg for Statens Helsetilsyns rapport om: «Katarakt som samfunnsproblem» i 1998, bekrefter dette. Hans tall viser at de offentlige sykehusene utførte omtrent samme antall katarakter i 2003 (23 348) som i 1999 (23 748) Mens de private øyelegene tredoblet sin katarakt-operasjoner fra (7 110) i 1999 til (21 448) i 2003).»
Tallene til Aasved viser eksempelvis at Oslo Øyelegesenter utførte 2 002 katarakt-operasjoner med en avtalespesialist, mens øyeavdelingenes poliklinikker ved Rikshospitalet og Ullevål Universitetssykehus til sammen utførte 2 811?
Ja, og til hvilken pris? Her ville det ha vært interessant å få sammenlignbare produksjonstall. Men det viser jo helt klart at innføringen av K-takstene i Normaltariffen i 1999 var et riktig grep og at man gjerne burde ha vurdert å satse på flere kirurgitakster også i andre fag i Normaltariffen som følger pasientene i stedet for DRG-takster hvor RHF-ne kan sette tak for privat produksjon, sier Alvheim som fikk vedtatt sitt historiske forslag i Stortinget i 1999 om «justering av Normaltariffen som ville gjøre det mulig for praktiserende avtalespesialister å utføre dagkirurgiske operasjoner innenfor avtaleverket for til sammen åtte nye takster og derved redusere eller fjerne ventelistene for disse åtte behandlingene. Normaltariffen er med andre ord et mere pasientvennlig takstsystem enn et DRG-system med RHF-tak, sier Alvheim som nå ønsker ytterligere grep for å bedre tilgjengeligheten for pasientene. Han vil rett og slett avvikle de regionale helseforetakene.»
«Jeg var negativ til denne ordningen i utgangspunktet. Etter to år ser vi svakhetene helt tydelig. De regionale helseforetakene har vist at de er til mere skade enn gavn. De er veldig byråkratiske og skaper et fordyrende og kompliserende ledd mellom staten og leverandørene av spesialisthelsetjenesten.»
Hva er ditt alternativ til de fire regionale helseforetakene i Sør-Øst, Vest, Midt og Nord-Norge?
«Jeg ønsker et SYKEHUS-DIREKTORAT med hovedansvar for en videreutvikling av ISF-modellen (Innsats-styrt-finansiering) basert på en DRG-betaling hvor både offentlige og private helse-leverandører får betalt for hva de virkelig utfører. Dersom Normaltariffen viser seg å være et bedre instrument for å videreutvikle mer markedsrettede takster, bør vi kanskje se på dette også. Hovedgrunnen til at jeg ønsker et sykehus-direktorat er at det kutter et ledd mellom departementet og sykehusene. Det er selvfølgelig en betingelse at sykehus-direktoratet må holde departementet et stykke unna budsjettprosessen.»
Helseministeren har sagt at det ikke er aktuelt med slike endringer etter så kort tid?
«Jeg har registrert det. Men dette behøver ikke å bety at vi ikke kan ha en debatt om veien videre,» sier Alvheim som er glad for at både tidligere statssekretær for helseminister, Tore Tønne, Lars Erik Flatø og professor Jan Grund nå også går ut å tar til orde for en debatt om de regionale helseforetakene rolle.
SLUTT-REPLIKK: Det er nå 24 år siden John Alvheim (FrP) kom med dette forslaget om å fjerne de kø-skapende regionale helseforetakene (RHF-ene) som også de borgerlige partiene har ønsket å gjøre noe med. Nå har de i det minste muligheten til å markedsføre en enighet om en slik realistisk løsning for å kutte helsekøene ved å vise til Alvheim-modellen innført av Bondevik-regjeringen med helseminister Høybråten i 1999.